100 asteroides.

logoenportada

Que es creï una nova editorial sol ser sempre una bona notícia per a la cultura d’un país. Més encara si aquesta, en pocs anys, es converteix en un referent per la seva bona tasca i per la selecció de llibres que decideix publicar. Aquest és el cas de l’editorial barcelonina Libros del Asteroide que, amb tan sols 7 anys de vida, ha assolit la publicació del llibre número 100 de la seva col·lecció. Un gran èxit, tenint en compte la seva filosofia: la voluntat d’editar llibres que, tot i haver-se publicat en els últims 80 anys estan, avui en dia, o descatalogats o mai s’han arribat a editar al nostre país tot i el seu reconeixement internacional. La convicció que els bons llibres han d’arribar al màxim de lectors possibles fa que dediquin el temps necessari a la difusió de cada una de les novetats i una selecció acurada permet que sovint els crítics literaris de revistes especialitzades en literatura o les seccions culturals dels grans diaris d’informació general dediquin els seus espais a recomanar la lectura de les novetats del catàleg de Libros del Asteroide.

El disseny d’Enric Jardí de tota la col·lecció i de cada un dels volums en particular li dóna un aire modern i fàcilment identificable. També és característica la seva voluntat d’estar en contacte amb els lectors, a qui es dirigeixen directament en cada un dels llibres editats agraint-los la seva elecció i proposant-los nous títols. A més a més, disposen d’un apartat a la seva pàgina web que recull els comentaris dels lectors, el cert és que ben actiu i intenten arribar al màxim públic possible a través de les  diverses eines socials que internet posa a l’abast per recollir opinions i suggeriments sobre les obres que publiquen.

El nom de l’editorial ja és una gran declaració d’intencions que, segons el seu fundador Luis Solano, un llicenciat en dret que havia estat treballant a l’editorial Planeta fins que va decidir crear la seva pròpia editorial, van triar perquè “un asteroide és més petit que un planeta i té més independència perquè no està tan subjecte a les lleis gravitatòries que afecten a grans cossos celestes”.

Des d’un bon principi aquest tarannà ja va donar fruits i, un any després que l’editorial iniciés la seva activitat, una de les seves apostes va rebre el Premi Llibreter 2006. Concretament va ser El quinto en discordia de Robertson Davies, el primer volum de la trilogia de Depfort, tot un descobriment que el convertí en un autor constant en la llista de novetats de l’editorial. De fet ja n’han editat 9 obres, d’aquest escriptor. No és casualitat, doncs, que el darrer llibre publicat d’aquest autor canadenc, curiosament afeccionat a escriure unes originals trilogies que donen diversos punts de vista narratius a la trama, sigui Una mezcla de flaquezas, l’últim volum de la Trilogia de Salterton i coincideixi, precisament, amb el llibre numero 100 publicat per Libros del Asteroide.

Però a més a més del gran Robertson Davies, el catàleg deLibros del Asteroide es nodreix d’altres autors reconeguts internacionalment com Ann Beattie, Jetta Carlson, Nancy Mitford, William Keneddy, David Malouf, Wallace Stegner, Josep Pla i un llarg etcètera i, tot i que la majoria d’obres publicades són novel·les, també podem trobar biografies, memòries, relats de viatges o assajos, obres totes elles traduïdes d’una quinzena d’idiomes al castellà i, algunes també, al català.

Libros del Asteroide és, també, membre de l’associació Contexto de Ediciones, un projecte que l’uneix a altres petites editorials independents de diversos punts de la geografia espanyola per compartir esforços en la difusió dels seus projectes editorials partint d’una concepció compartida del que creuen que hauria de ser un llibre. Aquesta iniciativa va rebre l’any 2008 el Premio Nacional a la mejor labor editorial cultural “por su irrupción innovadora en el panorama editorial, que desde la iniciativa individual y desde distintos puntos de España, han sabido vincular edición, distribución y librería en torno al proyecto Contexto”.

L’enhorabona, doncs, a Libros del Asteroide per la bona feina feta en aquests cent llibres.

Libros del asteroide

Aquesta entrada s'ha publicat en Contraportada, En Portada i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.