El record d’un Nadal

logoenportada

El Nadal d’un nen gal·lès

Vet aquí que era la tarda de la vigília de Nadal, i jo em trobava al jardí de la senyora Prothero, amb el seu fill Jim, a l’aguait dels gats. Nevava. Sempre nevava, per Nadal. Desembre, en els meus records, és blanc com Lapònia, encara que no hi havia rens. Però hi havia gats. Carregats de paciència i de fred, impertorbables, amb les mans embolicades en mitjons, esperàvem per llançar boles de neu als gats. Àgils i esvelts com jaguars i amb uns bigotis aterridors, els gats escopien i rebufaven i s’esmunyien i s’arrossegaven per damunt les tanques blanques del fons del jardí, i els caçadors d’ulls de linx, en Jim i jo, trampers amb gorres de pell i mocasins de la badia de Hudson, a tocar del carrer Mumbles, llançàvem les nostres mortíferes boles de neu directament al verd dels seus ulls.

Els gats més llestos no apareixien mai. Estàvem tan quiets, caçadors professionals de l’Àrtic amb peus com els esquimals en el silenci amortidor de les neus perpètues -perpètues d’ençà del dimecres -, que no vam sentir el primer crit de la senyora Prothero des del seu iglú al capdavall del jardí. O, si el vam sentir, per a nosaltres va ser com un desafiament llunyà del nostre enemic i presa, el gat polar dels veïns. Però la veu no trigà a fer-se més potent.

-¡Foc! – cridava la senyora Prothero tot colpejant el gong d’anunciar el dinar.

I vam córrer jardí avall, amb un braçat de boles de neu, en direcció a la casa, i , en efecte, del menjador sortia una gran fumarada, i el gong no parava d’eixordar, mentre la senyora Prothero anunciava la fi del món com un dels pregoners de Pompeia. Allò era millor que tots els gats de Gal·les asseguts en fila al damunt d’una paret. Vam entrar a la casa a corre-cuita, carregats amb les boles de neu, i ens detinguérem davant la porta oberta del menjador, que estava inundat de fum.

– Aviseu els bombers – exclamà la senyora Prothero sense parar de colpejar el gong.

– Avui no hi seran – va dir el senyor Prothero -; és Nadal.

No es veien flames enlloc, només núvols de fum i el senyor Prothero, que s’estava enmig de la fumera, brandant la sabatilla com un director d’orquestra.

-Feu alguna cosa- va dir.

Il·lustracions de Pep Montserrat

I nosaltres vam llançar totes boles de neu cap al fum -em penso que sense tocar el senyor Prothero- i sortírem corrent de la casa cap a la cabina de telèfons.

-També hauríem de trucar a la policia – va dir en Jim.

– I a l’ambulància.

– I a l’Ernie Jenkins; li agraden molt els incendis.

Però només vam telefonar als bombers, i el cotxe dels bombers no trigà gaire i tres homes cepats i amb casc van fer arribar la mànega fins a l’interior de la casa del senyor Prothero, i el senyor Prothero aconseguí sortir-ne moments abans que l’engeguessin. Hauria estat impossible de tenir una vetlla de Nadal amb més enrenou. I quan els bombers van tancar la mànega i encara eren al menjador ple de fum i d’aigua, la tieta d’en Jim, la senyora Prothero, baixà les escales i se’ls quedà mirant. En Jim i jo vam esperar, molt callats, per sentir el que els anava a dir. Perquè sempre deia allò més escaient, sempre. Contemplà els tres bombers amb els seus cascs lluents, palplantats entre tot aquell fum i cendres i boles de neu a mig fondre, i va dir:

-¿Que els agradaria alguna cosa per llegir?

portadanadalnengales

Fragment de: Thomas, Dylan. El Nadal d’un nen a Gal·les. Barcelona: Viena, 2008. Col. El cercle de Viena, 8. N Tho.

Aquesta entrada s'ha publicat en Articles, En Portada i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.