Mor Josep Maria Castellet

1jmcastcollageJosep Maria Castellet
(15 de Des. de 1926  –  9 de Gen. de 2014)

L’editor, escriptor i crític literari ha mort a l’edat de 87 anys.

Nascut a Barcelona, es va llicenciar en Filosofia i Lletres per la Universitat de Barcelona, així com també en Dret.

Josep Maria Castellet ha estat una figura molt important dins el panorama de la cultura catalana durant la segona meitat del segle XX. Crític literari i escriptor d’assaigs, va ser director literari d’Edicions 62 del 1964 al 1996 i posteriorment va presidir el Grup 62.

Va ser fundador i primer president de l’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana. També va estar lligat a la Institució de les Lletres Catalanes, de la qual va ser degà l’any 2006.

Durant la seva carrera literària va rebre nombrosos premis i reconeixements, entre ells el Premi Taurus d’assaig (1970), el Premi Gaziel de periodisme (1977),el Premi Josep Pla de narrativa (1978), el Premi Joanot Martorell de narrativa i el Crítica Serra d’Or (els anys 1988 i 2010). També va guanyar el Premi Nacional de les Lletres Catalanes (2010) i el Premi Nacional de Cultura (2009). L’últim guardó que va rebre va ser el Premio Nacional de las Letras l’any 2010 (del Ministeri de Cultura) en reconeixement a tota la seva trajectòria literària.

A més, també va rebre les condecoracions més prestigioses a Catalunya, com la Creu de Sant Jordi, la Medalla d’Or de la Generalitat de Catalunya, la Medalla al Mèrit Artístic de l’Ajuntament de Barcelona i la Medalla d’Or de les Belles Arts del Ministeri de Cultura.

Trobareu més informació i enllaços interessants a:

Biblioteca Virtual

Imatge: lavanguardia.com, elperiodico.com, elpais.com

Aquesta entrada s'ha publicat en Notícies i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.