Galveston

logoenportada

Una manera enganyosa i asèptica d’anomenar la feina del nostre protagonista: cobrador. Però no ens l’imaginem pas vestit de frac o de pantera rosa, precisament.

En Roy Cody, un homenàs de metre noranta, cabells llargs, barba i aura ferotge, als quaranta i tants ja és un professional consolidat, fins i tot amb un pla de pensions… un homenàs, però, embadalit per tres dones: la mare, excantant que escoltava Patsy Cline, Hank Williams,…; una novieta de divuit anys i la Carmen, l’amant que s’acaba d’embolicar amb el seu jefe.

Una feina d’una nit, just el dia que té una mala notícia a cal metge, el durà cap a una quarta dona, una noia de divuit anys… no es coneixeran, no, tampoc, en un banc d’un romàntic parc.

Des de Louisiana cap al sud, cap a Texas –un país a part : “una de les coses bàsiques del sud profund és que aquí tot hi queda amagat”–  el camí porta cap a Orange, escenari de la infantesa de tots dos i cap a l’illa del comtat de Galveston: llargues carreteres, motels, franquiciats de dònuts, refineries arran de mar, plàcid estiueig, congregacions religioses, … Roy Cody és una persona atrapada pel passat i pel futur, una persona que sempre ha viscut atrapada tractant d’espavilar-se per quedar alliberat.

Aquesta és la primera novel·la publicada de l’autor, guionista de la celebrada sèrie True detective. El llibre ja té quatre anys: si el voleu llegir en anglès, es pot també sol·licitar per préstec interbibliotecari al mòdic cost de 1,5 €. Galvestone  enceta la col·lecció en català de l’editorial barcelonina Salamandra, juntament amb L’entrega de Dennis Lehane; aquest mateix autor opina des de la faixa del nostre llibre: “El millor noir que he llegit en l’última dècada”.

Nic Pizzolatto aconsegueix seduir els lectors amb els paisatges i l’entregent dels personatges. Només cal començar a llegir:

“Un metge em va fotografiar els pulmons.  Eren plens de flocs de neu. Quan vaig sortir de la consulta, a la sala d’espera tothom semblava alleujat de no ser al meu lloc.  Hi ha coses que es veuen a la cara de la gent …”.

galveston_cat_300_rgb

Nic Pizzolatto. Galveston. Trad. Carles Andreu SaburitBarcelona: Salamandra, 2014. 283 p. N Gal.

Aquesta entrada s'ha publicat en En Portada, Tauleta de nit i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.