Ha mort l’escriptor sicilià Andrea Camilleri

Andrea Camilleri (Porto Empedocle, 6 setembre 1925- Roma, 17 de juliol 2019) va morir la setmana passada a l’edat de 93 anys a causa d’una parada cardíaca que va patir fa un mes i de la qual ja no es va poder recuperar. Home de teatre, havia estat director i guionista teatral i de televisió i un escriptor molt prolífic. Actualment, a causa de la seva delicada salut i a la ceguesa que patia pràcticament no sortia de casa, però això no li impedia continuar imaginant les aventures del Comissari Salvo Montalbano, que dictava al seu secretari.

L’any 1978 va publicar la seva primera novel·la, El curs de les coses que iniciaria una sèrie de novel·les històriques ambientades a Sicília durant el s.XIX. Però no va ser fins l’any 1994 quan va començar la saga de novel·les policíaques ambientades a la ciutat imaginària de Vigata on treballava el Comissari Salvo Montalbano i que tindrien un gran èxit internacional (les seves obres es van traduir a una trentena d’idiomes) i vendria 30 milions de llibres. A més a més, la versió televisiva de les aventures de Montalbano fa vint anys que s’emet a la televisió italiana amb un gran èxit.

L’any 2014 Camilleri va rebre a Barcelona el Premi Pepe Carvalho com a reconeixement a la seva trajectòria i la seva aportació a la novel·la negra, un gran honor que va rebre de manera especial perquè era bon amic del creador de Pepe Carvalho, Manuel Vázquez Montalbán i el seu personatge Salvo Montalbano, amant de la literatura i de la bona gastronomia, estava inspirat en l’escriptor barceloní.

Actiu fins el final, a Itàlia acaba de publicar-se una nova novel·la de Camilleri, Il cuoco dell’Alcyon i fa uns anys va entregar a Sellerio, la seva editorial de tota la vida, Riccardino, l’última entrega de la saga del comissari Montalbano amb les instruccions que s’havia de publicar de manera pòstuma. També, conscient de que no veuria créixer la seva besnéta, ha publicat recentment Carta a Matilde, un testament vital on explica a la seva besnéta les seves vivències a través de la convulsa història d’Itàlia durant el segle XX.

Llibres d’Andrea Camilleri a la Biblioteca de Vic

Saga Comissari Salvo Montalbano:

Altres llibres d’Andrea Camilleri:

En italià:

I a més a més:

Aquesta entrada s'ha publicat en Notícies i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.