Dia 46: 1 de maig, Dia internacional dels treballadors

Ja és 1 de maig, una data festiva que, tradicionalment amb la primavera i l’arribada del bon temps, moltes persones aprofitaven per un cap de setmana llarg d’oci o una escapadeta després del llarg i trist hivern però que principalment és la festa del moviment obrer a nivell mundial i que, a través de manifestacions a les grans ciutats sempre s’han  reivindicat als carrers les millores en les condicions laborals, encara avui en dia, massa vulnerables.

Amb la crisi del coronavirus hem canviat d’escenari de manera radical i en un sol mes moltes persones estan patint per la seva salut, però també per les seves feines davant la incertesa dels moments que estem vivint i com ens adaptarem a la situació que resulti d’aquesta crisi sanitària. Més necessària que mai la reivindicació dels drets laborals i les feines dignes, especialment en el sector sanitari, enguany no s’han pogut fer les tradicionals manifestacions de sindicats i treballadors/es.

És per això que avui, per ser conscients de tot plegat, us proposem la pel·lícula:

Dos dies, una nit

Coproducció europea (Bèlgica, França i Itàlia) dirigida pels germans Luc i Jean-Pierre Dardenne i protagonitzada per Marion Cotillard.

A la Sandra (Marion Cotillard), després de passar per una baixa laboral per depressió, se li comunica el seu acomiadament en una empresa de construcció de plaques solars de Bèlgica. Als seus companys, que durant el temps de la baixa l’han estat cobrint a la feina, se’ls promet una prima de 1.000 euros si continuen fent la feina de la Sandra, el que implica fer tres hores extres a la setmana. El dilluns al matí hauran de votar per ratificar aquesta decisió i la Sandra té un cap de setmana per convèncer els seus companys que no acceptin la proposta i renunciïn a la paga que els han promès.

Ajudada pel seu marit i en un moment especialment vulnerable, la Sandra haurà de lluitar per conservar la seva feina. Les trobades amb els seus companys per demanar-los el seu ajut ens mostren totes les facetes de l’ànima humana. També és un reflex del drama laboral, econòmic i social que les polítiques d’austeritat i neoliberals, tan en auge amb l’excusa de la crisi econòmica, han creat en una classe treballadora especialment debilitada que intenta conservar el seu benestar individual per sobre del bé comú i que ens porta a un final sorprenent i pervers de la pel·lícula.

Aquesta pel·lícula va guanyar el premi European Film Award a la millor actriu per Marion Cotillard l’any 2014 per la seva magnífica interpretació i va estar nominada a rebre els principals premis dels festivals de cinema més importants (Cèsar, Bafta, Palma d’Or de Cannes, entre altres). A més a més, va ser nominada a millor pel·lícula estrangera i a millor actriu als premis Òscar de Hollywood.

Podeu veure aquesta pel·lícula gratuïtament a través de la plataforma digital e-Biblio.

Aquesta entrada s'ha publicat en Obert per confinament i etiquetada amb , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.