Club de lectura en francès: Pour saluer Melville de Jean Giono

A la trobada del mes de maig, els participants del Club de lectura en francès comentaran el llibre Pour saluer Melville de Jean Giono.

Moby Dick va ser “durant almenys cinc o sis anys” el company de Giono. ” Només havia d’asseure’m amb l’esquena recolzada en el tronc d’un pi, treure de la butxaca aquell llibre que ja començava a agitar-se per sentir com, al meu voltant creixia la diversa vida dels mars. Quantes vegades vaig sentir el xiulet de les cordes sobre meu, el moviment del terra sota els meus peus com el tauló d’un ballener, el tronc del pi gemegant i balencejant-se contra la meva esquena com un pal major. Però… quan la nit em deixava sol, jo podia comprendre millor l’ànima d’aquell heroi que comanda tot el llibre”. De la comunió amb el llibre i el seu autor neix aquest assaig, on la biografia té l’alegria i l’espontaneïtat de la vida: “un home d’un metre vuitanta-tres, amb seixanta-set centímetres d’ample d’espatlla” cobra vida de cop, davant dels nostres ulls, com un heroi d’una novel·la, més gran que la vida.

(Text de la contraportada del llibre)

Jean Giono (Manòsca, Provença. França; 1895 – 1970) va haver de deixar els estudis de ben jove a causa de la mala salut del seu pare i la precària situació econòmica de la seva família. A partir de llavors es va instruir de manera autodidacta. Supervivent d’una de les batalles més cruentes de la Primera Guerra Mundial, el trauma el va convertir en un pacifista convençut. La lectura dels grans clàssics de la literatura el va portar a publicar la seva primera obra, Pujol, amb un cert èxit. L’any 1929 amb la liquidació del banc on treballava va decidir dedicar-se exclusivament a la literatura. Va començar a rebre premis literaris i l’any 1932 el van nomenar Cavaller de la legió d’Honor, la distinció més important de França. L’any 1934 va publicar Que ma joie demeure, amb un gran èxit, sobretot entre els joves. Amb l’esclat de la Segona Guerra Mundial, Giono escriu diverses obres amb rerafons pacifista i va ser detingut per no participar a la Guerra l’any 1939, tot i que finalment se’l va alliberar de les seves obligacions militars. També va ser acusat equivocadament de ser col·laboracionista i va anar a la presó un cop es va acabar la guerra encara que mai va donar suport al règim de Vichy i molt menys als nazis.

A partir de l’any 1947 va publicar diversos llibres amb molt d’èxit, especialment L’hússar a la teulada (1951) que anys més tard, va ser adaptat al cinema amb la direcció de dirigida per Jean-Paul Rappeneau i protagonitzada per Juliette Binoche i Olivier Martínez.

Al final de la seva carrera se’l va considerar un dels millors escriptors francesos del s. XX. L’any 1953 va rebre el Premi literari Príncep Pierre de Mónaco pel conjunt de la seva obra. També va mostrar molt d’interès pel cinema, va participar en diversos guions de pel·lícules i l’any 1961 va ser el president del jurat del Festival de Cannes.

La seva última novel·la es va publicar l’any 1970, poc abans de la seva mort a causa d’una crisi cardíaca.

L’any 1972 es va fundar l’Associació dels amics de Jean Giono que incentiva la recerca universitària sobre la seva vida i obra, conserva el seu arxiu i organitza conferències, exposicions i altres actes de difusió de la figura de Giono com ara les Trobades Giono a la seva ciutat natal, Manòsca.

Pour saluer Melville (1941) és l’homenatge de Giono a Moby Dick després de passar tres anys traduint-lo al francès juntament amb Joan Smith i Lucien Jaques.

La trobada del Club de lectura en francès es farà:

Dimecres, 6 d’abril de 2022 a les 18:45 h. a la Biblioteca Joan Triadú de Vic (Espai Josep Romeu) *

* Activitat sotmesa a les condicions que determini el PROCICAT a causa de la pandèmia de coronavirus. En cas que no sigui possible fer la trobada presencial del Club de lectura en francès, l’activitat es farà de manera virtual a través de l’aplicació de videoconferència Jitsi Meet.

Aquesta entrada s'ha publicat en Activitats, Club de lectura en francès i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.