Club de lectura de novel·la negra: El último beso de James Crumley

A la trobada del Club de lectura de novel·la negra del mes de juny comentarem el llibre El último beso de James Crumley.

Obra emblemàtica del magnífic James Crumley i un llibre cabdal del gènere negre, El último beso ens presenta l’inoblidable C.W. Sughrue, un tipus amb pocs escrúpols que arrossega al lector als racons més escabrosos de l’oest nord-americà.

Sughrue, un detectiu privat de Meriwether (Montana) que passa temporades treballant en un local de cites, és contractat per seguir la pista de Trahaerne, un escriptor de best-sellers desaparegut i que troba en un miserable antre de la Costa Oest. Immediatament, rep un nou encàrrec: trobar la Betty Sue Flowers, una enigmàtica jove de qui no se’n sap res des de fa deu anys. El detectiu es veurà arrossegat per un periple delirant en el que, a mesura que creix la fascinació de Sughrue per la noia, les infinites derivades del cas semblaran que s’estiguin rient d’ell.

Divertit i sense pietat alhora, traduït al castellà de manera brillant per Enrique de Hériz, El último beso és, no només un viatge trepidant cap a les entranyes de la condició humana, si no també, i per sobre de tot, un llibre extraordinari que ha influït com cap altre en els grans renovadors de la novel·la nord-americana dels últims anys.

(Sinopsi de la contraportada)

James Crumley (Texas, 1939 – Montana, 2008) va ser autor de novel·la negra, alguns reculls de contes i assaigs i guions de televisió. De jove va estudiar gràcies a una beca per a jugadors de futbol americà a l’Institut Tecnològic de Georgia. Va fer el servei militar durant 3 anys destinat a les Filipines i l’any 1961, quan va tornar als EUA, va reprendre els seus estudis amb una beca al Texas College of Arts on es va graduar en Història el 1964. També va cursar un Màster en ficció al Iowa Writer’s Workshop de la Universitat de Iowa. El seu primer contacte amb la novel·la negra va ser gràcies a una recomanació que li va fer el poeta nord-americà Richard Hugo, que el va introduir a les obres de Raymond Chandler. Crumley va quedar impressionat per la qualitat de la seva prosa i va ser una gran influència en les seves obres. També ho va ser de l’escriptor de novel·la negra Ross Macdonald, creador del mític detectiu privat Lew Archer.

Crumley va publicar la seva primera novel·la l’any 1975, The wrong case. Tot i que els seus llibres no van arribar a ser bestsellers, sovint tenien molt bones crítiques i es convertien en llibres de culte. El 1985 va guanyar el Falcon Award que concedeix la Falcon Society del Japó amb The wrong case en la categoria de Best hardboiled. L’any 1994 va guanyar el Dashiell Hammett Award amb The mexican tree duck. També va escriure diversos guions per a pel·lícules de Hollywood, tot i que al final la majoria es van quedar en un calaix. La seva obra s’emmarca en el subgènere del hardboiled, que es caracteritza per una gran violència, ritme trepidant i llenguatge sarcàstic i incisiu i està formada per set novel·les negres que corresponen a dues sagues protagonitzades pel detectiu C.W. Sughrue i pel detectiu Milo Milodragovitch. El último beso (1978) es considera una obra mestra, un clàssic del gènere.

Des de mitjans dels anys 80 James Crumley es va establir a Montana, on treballava a la Facultat d’Anglès de la Universitat de Montana. També va ocupar càtedres de visitant a diverses universitats americanes.

Crumley va morir l’any 2008 després d’una vida plena de problemes de salut causats pels seus hàbits poc saludables i l’abús d’alcohol i drogues.

Per saber-ne més:

Corroto, Paula. Violencia, sexo, alcohol y revolución: la genial novel·la negra que inspiró “The Wire” a El confidencial.com (05/05/2020)

La conductora del Club de lectura de novel·la negra és Elisabet Contreras.

Les persones interessades a participar en aquest Club de lectura ja poden passar a recollir el llibre per la Biblioteca.

La pròxima trobada del Club de lectura de novel·la negra es farà:

Dimecres, 15 de juny de 2022 a les 19:00 h. a la Biblioteca Joan Triadú de Vic *

* Activitat sotmesa a les condicions que determini el PROCICAT a causa de la pandèmia de coronavirus. En cas que no sigui possible fer la trobada presencial del Club de lectura de novel·la negra, l’activitat es farà de manera virtual a través de l’aplicació de videoconferència Jitsi Meet.

Aquesta entrada s'ha publicat en Activitats, Club de lectura de novel·la negra i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.